Zwierzęta w ZOO
1.Piosenka idziemy do ZOO
2.Słuchanie rymowanki o zoo.
Zoo to ogród dla zwierząt dzikich,
które przybyły do nas nie tylko z Afryki.
Rodzic pyta:
−− Co to jest zoo?
−− Skąd przybyły zwierzęta do
zoo?
−− Co można zobaczyć w zoo?
−− Po co powstają ogrody
zoologiczne?
Ogrody zoologiczne powstawały już w
starożytności – w Egipcie, Chinach, Asyrii. Taki zwierzyniec miał
też w Polsce wiele lat później król Jan III Sobieski, w
Wilanowie. Najstarszym
istniejącym ogrodem zoologicznym jest
zoo w Wiedniu. Najstarszym ogrodem zoologicznym w Polsce jest ogród zoologiczny we
Wrocławiu. Posiada największą w Polsce liczbę zwierząt oraz
największą liczbę gatunków zwierząt. Innym wiekowym ogrodem jest
ogród zoologiczny w Poznaniu, a największym pod względem
powierzchni jest Gdański Ogród Zoologiczny.
3. Zabawa Poruszam się jak…
Dziecko naśladuje sposób poruszania
się:
−− słonia – rozstawia nogi, kiwa
się na boki,
−− strusia – wykonuje przeskoki
na rozstawionych nogach,
−− tygrysa- naśladuje skradającego
się tygrysa.
−− żółwia – powoli czworakuje…
4. Zabawa Lew.
Tablica do pisania, kreda, lub ołówek
kartka
Dzieci dokładnie oglądają obrazek
przedstawiający lwa, zwracając uwagę na głowę z grzywą.
Potem uczą się tekstu:
Lwie ogromny,
z wielką grzywą,
maluję cię.
Następnie głowę lwa z grzywą rysuje
w powietrzu (kilkakrotnie), a potem kredą na tablicy lub ołówkiem
na kartce.
Zaczyna od kilku dużych kół, jedno
na drugim, aż dobrze uchwyci formę i koło będzie okrągłe. Potem dodaje kreski w formie
promieni, stale na zewnątrz od koła. Równocześnie mówi tekst. Gdy grzywa jest pełna,
gęsta, Rodzic rozmawia z dzieckiem o pysku lwa. Dziecko rysuje teraz
swoim lwom pyszczki.
Tak może wyglądać forma:
Propozycja dla ambitnych:
Nosorożec
Dziecko mówi nazwę zwierzęcia –
nosorożec, z różnymi emocjami: ze złością, strachem, smutkiem i z radością.
Hipopotamy
Dziecko naśladuje śmiech rodziny
hipopotamów:
tata hipopotam – che, che, che…
mama hipopotam – cho, cho, cho…
synek hipopotam – chi, chi, chi…
Zebry, antylopy, gazele
ZEBRA
ANTYLOPA
GAZELA
Dziecko nazywa zwierzęta przedstawione na obrazkach. Dzieli ich nazwy na sylaby. Określa pierwszą
i ostatnią głoskę w ich nazwach.
5. Zabawa dramowa Jestem dzikim
zwierzęciem.
Dziecko wciela się w postać wybranego
przez siebie zwierzęcia i opowiadają, jak się poruszają, jak wyglądają, co lubią jeść…
Rodzinka musi odgadnąć nazwę
zwierzęcia, o którym jest mowa.
6. Ćwiczenia zdolności słuchania w
skupieniu, rozwijanie pamięci muzycznej – Śpiewamy zagadki.
Rodzic śpiewając na wymyślonej przez
siebie melodii, prezentuje dziecku zagadki Bożeny
Formy. Po ich rozwiązaniu dziecko
śpiewa je jeszcze raz, razem z Mamą.
Ma długą trąbę, kły, wielkie uszy.
Jest bardzo silny i bardzo duży.
(słoń)
Na jednej ręce wisieć potrafi,
zwinnie po drzewach skacze,
zjada banany i pewnie wszyscy
bardzo dobrze ją znacie. (małpa)
Malutkie ptaki w dżungli mieszkają,
pięknymi barwami nas zachwycają.
(kolibry)
Bardzo piękna, kolorowa
i powtarza różne słowa. (papuga)
Lubi w błocie leżeć sobie,
ma na nosie wielkie rogi.
Je rośliny, szybko biega,
ma potężne krótkie nogi. (nosorożec)
6. Propozycja plastyczna: Wykonanie albumu Zwierzęta egzotyczne.
Kolorowe gazety ze zdjęciami/obrazkami
zwierząt egzotycznych,kartki, kokardka, klej, nożyczki.
Dziecko wycina ze starych gazet
zdjęcia/obrazki zwierząt egzotycznych, przyklejają je na
kartkach. Rodzic robi dziurkaczem
otwory w kartkach i przeciąga przez nie kokardkę.
•• Karty pracy, cz. 3, s. 32–33.
Rysowanie po śladzie drogi Ady, Olka i
rodziców w zoo. Określanie, które zwierzęta tam zobaczyli. Rysowanie po śladzie innych
rysunków.
•• Karta pracy, cz. 3, s. 34.
Rodzic czyta, co ma robić dziecko, a
dziecko mówi nazwy zwierząt i je naśladuje. Np. skrada się jak tygrys; skacze jak małpka; pełza
jak wąż; ryczy jak lew; trąbi jak słoń; przewraca się jak foka; skacze jak żaba.
Rysowanie węża po śladzie.
Kolorowanie go.
••Karta pracy, cz. 3, s. 35.
Nazywanie zwierząt przedstawionych na
zdjęciach. Oglądanie zdjęć miejsc (środowisk), w których żyją te zwierzęta.
Łączenie liniami zdjęć zwierząt ze zdjęciami środowisk, w których żyją.
Kończenie rysowania pingwinów według
wzoru. Kolorowanie rysunków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz