Na podwórku
Drodzy Rodzice! Kochane Skrzaty!
Dziś proponuje Wam:
1. Zapoznanie z wybranymi popularnymi
przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta. Wyjaśnienie ich
znaczenia.
Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki
nie złamała.
Zapomniał wół, jak cielęciem był.
Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
Pasuje jak wół do karety.
Nie kupuj kota w worku.
Rytmizowanie wybranego przysłowia;
ilustrowanie go ruchem według pomysłu dziecka.
2. Zabawy przy piosence Na podwórku
(sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).
I. Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek,
i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie:
kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –
podwórkowy chór.
II. Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
III. A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
Rozmowa na temat piosenki
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące
tekstu piosenki.
−− Gdzie mieszkają zwierzęta, o
których jest mowa w piosence?
−− Jakie zwierzęta mieszkają w
wiejskiej zagrodzie?
Można porozmawiać z dzieckiem na
temat wyglądu, zwyczajów i charakterystycznych głosów, które
wydają wymienione w piosence zwierzęta.
3. Zabawa rozwijająca poczucie rytmu
– Zagadki.
Dziecko zajmują miejsca na dywanie, w
siadzie skrzyżnym.
Słucha zagadek Bożeny Formy, które
recytuje Rodzic.
Powtarzają kilka razy za Rodzicem
kolejne wersy wybranej zagadki w nadanym przez Rodzice. rytmie.
Rodzic recytuje zagadki, dziecko
rytmicznie wykonują ustalone gesty.
Dziecko recytuje, równocześnie
wykonując ustalone gesty:
Lubi głośno gdakać, naprzemiennie klaszczą, uderzają w swoje kolana
kiedy zniesie jajko. (cała zagadka),
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką.
Zakręcony ogonek, wykonują naprzemiennie cztery uderzenia
dłońmi
śmieszny ryjek ma o podłogę, cztery razy klaszczą (cała zagadka),
„Chrum, chrum – głośno woła –
kto jedzenie da?”
Na przykład łaciate, przechodzą do pozycji
stojącej,
w oborze mieszkają. wykonują cztery uderzenia o
kolana,
Pasą się na łąkach, wykonują obrót wokół
siebie,
zdrowe mleko dają. wykonują cztery klaśnięcia,
(krowy)
Nie pieje, nie gdacze, maszerują w miejscu,
tylko głośno kwacze.
Po stawie pływa. wykonują ruchy naśladujące
pływanie,
Jak się nazywa?
Grzebień ma na głowie, przechodzą do siadu na piętach,
wykonują
naprzemienne uderzanie:
swoim głośnym pianiem raz w swoje kolana, następnie w kolana
mamy
wszystkich wczesnym rankiem (cała zagadka).
budzi na śniadanie.
Poproście dziecko aby samo spróbowało
odgadnąć kolejność obrazków, następnie samo może opowiedzieć
historyjkę.
5. Zabawa Co to za zwierzę?
Określanie przez dziecko cech
danego zwierzęcia, bez
podawania jego nazwy. Odgadywanie nazw zwierząt przez pozostałą
rodzinę. Np.
To zwierzę ma białe pióra, długą szyję i woła: Gę, gę. (gęś)
To zwierzę
pilnuje podwórka i mieszka w budzie. (pies)
6. Karta pracy Nowe przygody Olka i
Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 69.
Rysowanie drogi kury do kurcząt.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz