Drodzy Rodzice, Kochane Skrzaty!
Wprawdzie w tym roku nie pójdziemy
święcić pokarmów do kościoła - zgodnie z zaleceniami episkopatu
możemy to zrobić w domu. Warto jednak przedstawić wszystkim
dzieciom, co i dlaczego musi się znaleźć w świątecznym koszyku.
Co symbolizują pokarmy w święconce?
Tak może wyglądać koszyk wielkanocny
przygotowany w Wielką Sobotę. Tradycyjnie w ten dzień niesiemy
święconkę do kościoła (ale nie w tym roku). Pokarmy do święcenia
wkładamy do koszyczków (najczęściej wiklinowych) wyłożonych
białą serwetką i przyozdobionych bukszpanem. Od dzielenia się z
bliskimi poświęconymi pokarmami zaczyna się w Polsce śniadanie
wielkanocne.
To powinno znaleźć się w koszyczku:
Chleb – podstawowy pokarm,
który jest najważniejszym symbolem, przedstawiającym ciało
Chrystusa (dawniej jego miejsce zajmowała pascha). Gwarantuje
pomyślność i dobrobyt. Do święcenia odkrawamy kawałek z chleba,
który będziemy jeść podczas wielkanocnego śniadania.
Pieprz i sól – wykorzystuje
się je do przyprawienia jajek oraz innych potraw, które jemy
podczas wielkanocnego śniadania.
Jajko – zapewnia płodność.
Symbolizuje życie i choć weszło do święconki najpóźniej,
najbardziej kojarzy się ze Świętami Wielkanocnymi. Do koszyczka
wkładamy jajka ugotowane na twardo. Dla ozdoby można dodać także
wydmuszki i kolorowe pisanki.
Chrzan – korzeń chrzanu
symbolizuje krzepę i siłę. Ma przynieść nam dobre zdrowie.
Wzmacnia właściwości pozostałych potraw, które są w
wielkanocnej święconce. Najlepiej, gdy korzeń chrzanu święcimy w
kawałku. Później kroimy go na cienkie plasterki i częstujemy nim
biesiadników. Jednak współcześnie najczęściej święcimy starty
chrzan.
Ser – oznacza przyjaźń,
porozumienie między człowiekiem a przyrodą. Gwarantuje zdrowie i
rozwój stada domowych zwierząt: krów, kóz i owiec, od których
pochodzi.
Wędlina – najczęściej
szynka albo kiełbasa, czyli głównie wyroby z wieprzowiny. Przynosi
zdrowie, płodność i dostatek.
Ciasto – pojawiło się w
koszyczkach dość niedawno. Jest znakiem umiejętności i
doskonałości. Nie chodzi tu o gotowe wypieki i słodkości. Zgodnie
z tradycją musi to być kawałek ciasta domowego wypieku, najlepiej
drożdżowej baby.
Zabawy badawcze – Wokół jajka.
W tym tygodniu dużo rozmawiamy o
jajkach, więc chcę Wam zaproponować wraz z Rodzicami wykonanie
zabaw badawczych z jajkiem.
1. Zabawa badawcza - Poznajemy budowę
jajka.
Proszę, aby dzieci zobaczyły różnego
rodzaju jajka, porównały ich wielkość i kolorystykę,
wypowiedziały się na temat ich kształtu. Niech spróbują podać
przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek?
Jajo strusie, jajo kurze, jajo
przepiórcze
Następnie proszę robić jedno jajko,
dziecko ogląda jego zawartość; nazywa poszczególne części
składowe: skorupka, białko, żółtko.
Rodzić zwraca uwagę na zarodek i
wyjaśnia dziecku, że kurczęta wykluwają się z jajek, w których
są zarodki.
2. Zabawa badawcza - Dwa jajka - będą
potrzebne jajko surowe i jajko ugotowane.
Rodzic pokazuje dziecku dwa jajka, pyta
je po czym można poznać, że jedno jest surowe, a drugie gotowane?
Dziecko niech spróbuje podać odpowiedź. Następnie Rodzic wprawia
w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje oba ruchy i określa,
które z nich kręci się szybciej?
Jajko surowe obraca się tylko przez
chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek,
który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje
szybkie poruszanie się jajka.
3. Zabawa badawcza - Jajka i woda -
będą potrzebne jajko surowe, jajko gotowane, szklane naczynie, sól,
łyżka.
- dziecko wkłada kolejno najpierw
jajko surowe, potem gotowane do przezroczystego naczynia z wodą,
obserwuje ich zachowanie?
- do wody w przezroczystym naczyniu
wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól, obserwuje co dzieje
się z jajkiem?
4. Proponuję także dzieciom filmik
edukacyjny o doświadczeniach z jajkiem (link poniżej):
https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w
5. Zabawy słownikowe:
Dziecko wypowiada się na temat: Co
można zrobić z jajek?
Dziecko wymyśla przepisy na potrawy z
jajek - nadawanie im nazw.
6. W ramach wolnego czasu podsyłam
linki do zobaczenia:
Domowe Przedszkole Wielkanoc
https://youtu.be/bKTM6B04vDY
Opowieści Biblijne - Zmartwychwstanie
Chrystusa
https://youtu.be/IcU94EeMVps
7. Karty pracy, książki fioletowe,
str. od 76 do 80.
Karta pracy, cz. 3, s. 76.
Oglądanie obrazka koszyczka
wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania
kropkami (5-latek) lub liczbami
(6-latek). Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.
Karta pracy, cz. 3, s. 77.
Kolorowanie koszyczka zgodnie z
kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem
odpowiednią liczbę kresek, odpowiadającą liczbie sylab (lub głosek).
Karta pracy, cz. 3, s. 78.
Rysowanie po śladach, bez odrywania
kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek.
Karta pracy, cz. 3, s. 79.
Rysowanie szlaczków po śladach, a
potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według
wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.
Karta pracy, cz. 3, s. 80.
Rysowanie pisanki po śladzie.
Rysowanie po śladach rysunków spirali.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz