Kochane Skrzaty!
Drodzy Rodzice!
Temat dnia:
Makieta wiejskiego podwórka
1. Zapraszamy dzieci do wysłuchania
wiersza Stanisław Kraszewski „Na wiejskim podwórku”
Na podwórko dumne matki prowadziły
swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który
urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż
dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał
prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki,
zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz
robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki,
odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.
Porozmawiajmy- pozwólmy dziecku na
swobodne wypowiedzi- słuchajmy :)
Możecie zadać dziecku pytania:
• Jakie zwierzęta występowały w
wierszu?
• Co
przytrafiło się zwierzętom na podwórku?
2. Rodziny zwierząt:
Zapoznanie dziecka z nazwami zwierząt wiejskich (mama, tata, dziecko).
3. Zwierzęta
wiejskie i ich domy:
Zapoznanie
dziecka z nazwami pomieszczeń, w których mieszkają zwierzęta
wiejskie, do tego może posłużyć filmik (link poniżej):
https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA
4. Zapraszam Was
bardzo serdecznie na filmik. Dzisiaj odwiedzimy prawdziwą wiejską
farmę i dowiemy się jakie zwierzęta dają mleko, jajka, wełnę a
które hoduje się na mięso.
Na koniec filmu
czeka na was quiz.
https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4
Zabawa Co
nam dają zwierzęta?
Rodzic pokazuje obrazki/zdjęcia zwierząt a dziecko nazywa przedstawione na nich zwierzęta i zastanawia się, co one dają człowiekowi.
.
Dziecko nazywa produkty pochodzące od
zwierząt.
Zapytajcie dziecko czy zna inne produkty pochodzą od zwierząt?
6. Zabawa
Smakujemy i dotykamy.
Produkty
pochodzące od zwierząt, apaszka.
Rodzic pokazuje
dziecku produkty, które pochodzą od zwierząt, np.: jajka, ser,
jogurt, miód, mleko, wełna,
pióra. Następnie zasłania dziecku oczy
i podaje do spróbowania
lub dotknięcia wybrany produkt. Dziecko podaje nazwy produktów, a po odsłonięciu
oczu nazywa zwierzęta, od których te produkty pochodzą, i
wskazują je na obrazkach
(ćwiczenie poprzednie).
7. Burza mózgów
– Co można zrobić z tych produktów?
Rodzic podaje nazwę
produktu otrzymanego od zwierząt, a dziecko mówi, do zrobienia
czego można go
wykorzystać. Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka… mleko –
ser, budyń, jogurt…
pióra –
poduszka, pierzyna… wełna – szalik, sweter, czapka…
8.Propozycja plastyczno-techniczna.
Wykonanie makiety
wiejskiego podwórka.
Omówienie
przez dziecko wyglądu wiejskiego podwórka.
−− Jakie
budynki powinny się tam znaleźć?
−− Jakie
zwierzęta tam spotkamy?
Zapoznanie
ze sposobem wykonania pracy.
Można użyć dowolnej techniki, zwierzęta mogą być narysowane, pokolorowane i wycięte lub z plasteliny itp.
Kolorowe
czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka,
tekturki, kleje,
plastelina, zielone farby, pędzelki, prostokątny kawałek
styropianu, papier kolorowy,
bibuła,
wykałaczki.
• Dziecko wycinają z kolorowych czasopism obrazki/zdjęcia zwierząt, które
można spotkać na wiejskim podwórku
(lub je rysuje).
• Dziecko przykleja obrazki/zdjęcia na tekturkach i umocowują je
plasteliną do tekturowych podstawek.
• Dziecko okleja pudełka kolorowym papierem – otrzymują zabudowania
gospodarcze, dom gospodarza.
• Wspólne
komponowanie makiety np. na styropianie, ozdabianie elementami wykonanymi z bibuły (np.
rośliny, staw) lub z wykałaczek (płot).
Życzę miłej zabawy:)
•• Oglądanie
makiety, nazywanie zabudowań, zwierząt.
••
Porządkowanie miejsc pracy WAŻNE!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz