czwartek, 23 kwietnia 2020


Kochane Skrzaty! Drodzy Rodzice!

Temat dnia: Makieta wiejskiego podwórka

1. Zapraszamy dzieci do wysłuchania wiersza Stanisław Kraszewski „Na wiejskim podwórku”

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.

Porozmawiajmy- pozwólmy dziecku na swobodne wypowiedzi- słuchajmy :)
Możecie zadać dziecku pytania:
• Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
• Co przytrafiło się zwierzętom na podwórku?

2. Rodziny zwierząt:
Zapoznanie dziecka z nazwami zwierząt wiejskich (mama, tata, dziecko).













3. Zwierzęta wiejskie i ich domy:
Zapoznanie dziecka z nazwami pomieszczeń, w których mieszkają zwierzęta wiejskie, do tego może posłużyć filmik (link poniżej):

https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA


4. Zapraszam Was bardzo serdecznie na filmik. Dzisiaj odwiedzimy prawdziwą wiejską farmę i dowiemy się jakie zwierzęta dają mleko, jajka, wełnę a które hoduje się na mięso.
Na koniec filmu czeka na was quiz.

https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4


5. Po co hodujemy zwierzęta ?
 Zabawa Co nam dają zwierzęta?
Rodzic pokazuje obrazki/zdjęcia zwierząt a dziecko nazywa przedstawione na nich zwierzęta i zastanawia się, co one dają człowiekowi.






.



Dziecko nazywa produkty pochodzące  od zwierząt.
Zapytajcie dziecko czy zna inne  produkty pochodzą od zwierząt?










6. Zabawa Smakujemy i dotykamy.
Produkty pochodzące od zwierząt, apaszka.
Rodzic pokazuje dziecku produkty, które pochodzą od zwierząt, np.: jajka, ser, jogurt, miód, mleko, wełna, pióra. Następnie   zasłania dziecku oczy i podaje do spróbowania lub dotknięcia wybrany produkt. Dziecko podaje nazwy produktów, a po odsłonięciu oczu nazywa zwierzęta, od których te produkty pochodzą, i wskazują je na obrazkach (ćwiczenie poprzednie).

7. Burza mózgów – Co można zrobić z tych produktów?
Rodzic podaje nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dziecko mówi, do zrobienia czego można go wykorzystać. Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka… mleko – ser, budyń, jogurt…
pióra – poduszka, pierzyna… wełna – szalik, sweter, czapka…

8.Propozycja plastyczno-techniczna.
Wykonanie makiety wiejskiego podwórka.

Omówienie przez dziecko wyglądu wiejskiego podwórka.
−− Jakie budynki powinny się tam znaleźć?
−− Jakie zwierzęta tam spotkamy?
Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Można użyć dowolnej techniki, zwierzęta mogą być  narysowane, pokolorowane i wycięte lub z plasteliny itp. 
Kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka, tekturki, kleje, plastelina, zielone farby, pędzelki, prostokątny kawałek styropianu, papier kolorowy,
bibuła, wykałaczki.
• Dziecko wycinają z kolorowych czasopism obrazki/zdjęcia zwierząt, które można spotkać na wiejskim podwórku (lub je rysuje).
• Dziecko przykleja obrazki/zdjęcia na tekturkach i umocowują je plasteliną do tekturowych podstawek.


• Dziecko okleja pudełka kolorowym papierem – otrzymują zabudowania gospodarcze, dom gospodarza.
• Wspólne komponowanie makiety np. na styropianie, ozdabianie elementami wykonanymi z bibuły (np. rośliny, staw) lub z wykałaczek (płot).
Życzę miłej zabawy:) 


•• Oglądanie makiety, nazywanie zabudowań, zwierząt.

•• Porządkowanie miejsc pracy WAŻNE!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz