Drodzy Rodzice,
Kochane Skrzaty dziś naszym tematem jest:
Tyle stóp, tyle kroków
Propozycje na dziś:
1. Oglądanie książek, albumów,
zdjęć w domowych biblioteczkach na temat zwierząt wiejskich,
następnie rozmowa z dziećmi na temat wyglądu, zwyczajów i
charakterystycznych głosów, które wydają te zwierzęta, można
skorzystać ze zdjęć poniżej. Zachęcam także do zobaczenia filmu
edukacyjnego na temat zwierząt żyjących na wsi:
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U&t=66s
2. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie
wiersza Teresy Fiutowskiej Podwórkowa awantura.
Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury! –
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.
Rodzic w razie potrzeby wyjaśnia
niezrozumiałe zwroty, a następnie pyta:
−− Które zwierzęta brały udział
w podwórkowej awanturze?
−− Jakie zwierzę próbowało je
uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?
Rodzic może też zwrócić dziecku
uwagę na głosy, jakie wydawały zwierzęta.
3 .Zabawa kształcąca słuch "Jakie
to zwierzątko?".
4. Długi, krótki – ćwiczenia w
mierzeniu długości.
Dziś proponuję przeprowadzić
ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary. Do
przeprowadzenia tego ćwiczenia będziecie potrzebować osiem
kawałków tasiemek, sznurka, wełny lub taśmy malarskiej. W razie
trudności możecie użyć nawet małych patyczków, kredek a
ćwiczenia przeprowadzić w mniejszej skali.
Osiem tasiemek w dwóch różnych
kolorach.
Rodzic układa z tasiemek dwie drogi
(każda składa się z czterech w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).
— — — —
—
— — —
• Dwie drogi równoległe.
Rodzic zadaje pytanie:
−− Czy obie drogi mają taką samą
długość?
Jedna z dróg zakręca.
Czy teraz drogi mają taką samą
długość?
−− Dlaczego uważacie, że jedna
droga jest dłuższa?
−− Czy drogi mają taką samą
długość?
−− Dlaczego tak uważasz?
−− Czy drogi nadal mają taką samą
długość?
−− Jak można udowodnić, że są
tej samej długości?
(Drogi mają taką samą długość, bo
nadal są te same cztery tasiemki, tylko przesunięte).
•• Mierzenie szerokości np. dywanu
stopa za stopą.
Dziecko mierzy szerokość dywanu,
stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i
głośno licząc.
Rodzic wykonuje to samo zadanie.
−− Zadajecie pytanie: Dlaczego wyszły różne
wyniki?
−− Czy wasze stopy są jednakowej
długości?
Jest to dobry początek do rozmowy o
tym, że wynik pomiaru zależy od stosowanych jednostek.
•• Mierzenie długości dywanu
krokami.
Mały dywan.
Dziecko mierzy długość dywanu
krokami, które głośno liczy.
Rodzic wykonuje to samo ćwiczenie.
−− Zadajecie pytanie: Dlaczego wyszły wam różne
wyniki?
−− Z czym jest związana długość
waszych kroków? (Ze wzrostem).
•• Pokaz linijki, miarki
krawieckiej.
Rodzic mierzy linijką lub miarką długość
małego dywanu.
5. Karta pracy, cz. 4, s. 7.
Olek i Ada zastanawiają się, która
tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić.
Kolorowanie tasiemek. Kończenie
rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego kurczęcia, licząc od prawej strony.
Kolorowanie tak samo puzzli ze
zdjęciami dorosłych zwierząt i ich dzieci. Nazywanie mam i ich dzieci. Czytanie całościowe
nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach (5-latki) lub
samodzielne (6-latki). Naklejanie ich
zdjęć w odpowiednich miejscach.
7. Karta pracy, cz. 4, s. 9.
Oglądanie obrazka, odszukiwanie na nim śladów zwierząt. Łączenie obrazków zwierząt z ich śladami. Czytanie z nauczycielem (lub samodzielnie) nazw zwierząt. Naklejanie zdjęć zwierząt w odpowiednich miejscach
7. Karta pracy, cz. 4, s. 9.
Oglądanie obrazka, odszukiwanie na nim śladów zwierząt. Łączenie obrazków zwierząt z ich śladami. Czytanie z nauczycielem (lub samodzielnie) nazw zwierząt. Naklejanie zdjęć zwierząt w odpowiednich miejscach
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz