Pożyteczne
zwierzęta
••
Rozwiązanie
zagadki.
Pracowitsze
są od ludzi,
wstają,
gdy je słonko zbudzi.
Zorganizowane
jak żołnierze,
każda
coś do pyszczka bierze –
igły
sosny lub źdźbła słomy.
Co
to za zwierzęta? Wiesz, tylko pomyśl! (mrówki)
••
Omówienie
budowy mrówki.
Zdjęcie/obrazek
mrówki.
Mrówki
mają smukłe ciało, dużą głowę, wąski i wydłużony tułów,
odwłok jajowaty, duży, czułki
kolankowato załamane, narząd gębowy, gryzący, szczęki dolne
przystosowane do zlizywania
cieczy. Nogi mają cienkie i długie. Królowa ma skrzydła,
robotnice ich nie mają.
Samice
żyjące krótko mają skrzydła. Królowe i samice tracą skrzydła
po okresie godowym.
Fioletowa
Książka 42 do 43
Czytanie
z mamą (lub samodzielnie) wyrazu mrowisko. Oglądanie mrowiska.
Kolorowanie rysunków
mrówek.
Mrówki
tworzą duże społeczeństwa, w których każdy osobnik jest
podporządkowany interesom całej
kolonii (wykonuje ściśle określone funkcje).
Jedynym
obowiązkiem królowej jest składanie jaj. Najwięcej w mrowisku
jest robotnic.
Wykonują
one wszelkie prace: dostarczają pożywienie, sprzątają, bronią
przed obcymi, opiekują się potomstwem.
Odpowiadanie
na pytanie: Dlaczego mrówki nazywamy czyścicielami lasu?
Nazywanie
zwierząt przedstawionych na zdjęciach.
••
Karta
pracy, cz. 3, s. 43.
Dzielenie
nazw zwierząt na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod zdjęciami
odpowiedniej liczby kresek, odpowiadającej liczbie sylab (lub
głosek). Słuchanie nazw ptaków drapieżnych zamieszkujących łąki
i pola.
••
Zabawa
ruchowa Kulawy lisek.
Dzieci
są liskami. Znajdują się w przysiadzie podpartym, jedną nogę
mają uniesioną lekko w
tył, wyprostowaną. Idą na czworakach, wspierając się na dłoniach
i jednej nodze (posuwanie
się
do przodu jest zbliżone do zajęczego skoku). Po kilku ruchach
siadają skrzyżnie i odpoczywają, a następnie przechodzą do
przysiadu podpartego, podnosząc drugą nogę w tył i powtarzając
zabawę od początku.
Propozycje
zabaw na świeżym powietrzu:
••
Zabawa
bieżna Dzieci i pszczoła.
Mama/Tata
wyznacza miejsce w ogrodzie – to dom, pozostała część to
podwórko.
Dzieci
biegają swobodnie po podwórku, a gdy usłyszą brzęczenie pszczoły
(głosem naśladuje Rodzic),
uciekają do domu. Gdy pszczoła przeleci, wracają na podwórko.
••
Zabawa
orientacyjno-porządkowa Pająk i muchy.
M/T
objaśnia, że pająk poluje tylko na żywe muchy. Dzieci biegają w
rozsypce, z brzęczeniem, bzykaniem, w różnych kierunkach. Na
hasło: Idzie pająk – zastygają momentalnie w bezruchu. Pająk
wychodzi na łowy (na początku jest nim Rodzic, potem dziecko),
obserwuje bacznie, obchodzi muchy, a jeśli któraś drgnie, zabiera
ją do swojej sieci (na chwilę odsuwa dziecko od zabawy).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz