wtorek, 14 kwietnia 2020


Drodzy Rodzice, Kochane Skrzaty,
w tym tygodniu temat przewodni to:
Zwierzęta z dżungli i sawanny



Słuchanie piosenki Dżungla (autor i kompozytor nieznani).

I. Dżungla, dżungla,
taka wielka dżungla,
poplątane zwoje
dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo – wielkiej dżungli pan.
Ref.: Strusie mu się w pas kłaniają,
małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam,
Ambo tu i tam.

II. Ambo Sambo, doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich,
leśnych ulubieńców
w dłoni coś smacznego
zawsze ma.
Ref.: Strusie mu się...


• Rozmowa na temat tekstu piosenki.
−− Co to jest dżungla?
−− Jakie zwierzęta żyją w dżungli?
−− Jak wygląda bambus?
−− Co to są liany?



•• Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Nosorożce noszą pokrowce.

Książka (s. 46–47) 







– Nie macie wyjścia, musimy iść do zoo – zapowiedziała Ada.
Reszta rodziny podniosła na nią pytający wzrok.
– Wszyscy z przedszkola byli już w ogrodzie zoologicznym i widzieli nosorożca pancernego,
tylko nie ja! – Ada uprzedziła pytanie. – Gdybyście czytali gazety, wiedzielibyście, że w naszym zoo urodził się malutki nosorożec – dodała z wyrzutem.
– Ależ czytamy... – bąknął tata.
– Czytacie, ale nie te, co trzeba – wytknęła mu Ada. I nie ustąpiła, aż usłyszała obietnicę wycieczki do zoo w najbliższą sobotę.
Miała szczęście, bo sobotni ranek okazał się bardzo pogodny. Całą drogę z domu do ogrodu zoologicznego Ada i Olek rozmawiali o nosorożcach.
– Dlaczego nosorożec pancerny nazywany jest pancernym? Ma pancerz? – spytał Olek.
– Pancerze noszą rycerze – zrymował tata.
– A nosorożce noszą pokrowce – powiedziała Ada i niezmiernie się zdziwiła, że umie rymować, chociaż nigdy się tego nie uczyła. Zanim rodzina doszła do wybiegu dla nosorożców, tata
i Ada przećwiczyli umiejętność rymowania wielokrotnie. Zaczęli od pingwinów.
– Pingwiny noszą cekiny – stwierdził tata i skręcił do pingwinów. Mylił się oczywiście. Pingwiny były wystarczająco ładne bez świecących ozdób. Zresztą, cekiny nie pasowałyby do ich wytwornych czarnych i białych piór.
– Kangury noszą kaptury. – Ada skierowała swoje kroki do australijskich torbaczy. Kapturów nie miały, ale torby na brzuchach też są przecież fajne.
– Słonie noszą piwonie – zaryzykował swój rym Olek, ale jego pomysł nie znalazł uznania.
„Nie mam talentu do rymowania” – pomyślał ze smutkiem. Na szczęście widok słonia osłodził mu tę porażkę.
– Ale nogi! Ale głowa! Ale uszy! Ale trąba! – wykrzykiwał, na przemian z zachwyconą Adą.
– Ale zaraz rozpocznie się karmienie nosorożców – przypomniała mama.
Do nosorożców pancernych było już niedaleko, więc zdążyli na czas. Mamusia nosorożec i jej malec nie mieli na sobie rycerskich pancerzy ani pokrowców, ale ich skóra układała się w wielkie fałdy, które opadały im aż na nogi i wyglądały jak grube łuski.
– Fałdy skóry chronią nosorożce przed atakami tygrysa. – Tata, zanim wybrał się do zoo, przeczytał to, co napisano o nosorożcach pancernych na internetowej stronie warszawskiego ogrodu.
– Ciii – Ada przyłożyła palec do ust, chociaż nosorożce nie zwracały na nią uwagi. Wpatrzone były w opiekuna, który wyjmował z wiadra marchew, połówki jabłek i wkładał je wprost do wielkich paszcz czworonogów. Nosorożce chrupały warzywa i owoce z widoczną przyjemnością, a gdy wiadro było puste, zadowoliły się sianem.
– Spojrzał na mnie! Ten maluch! – wykrzyknęła zachwycona Ada. I zaczęła skakać z radości.
– Co teraz? Żyrafy, które noszą szafy, czy małpiatki w sukienkach w kwiatki? – spytał tata.
– Teraz plac zabaw, później rekiny – zadecydowała Ada.
Pod koniec zwiedzania była już bardzo zmęczona. W drodze powrotnej zasnęła w samochodzie, a kiedy tata niósł ją na rękach do domu, wymamrotała: – Fasolki noszą parasolki.
Olek wywrócił oczami. „Żeby jej to rymowanie nie zostało na zawsze, bo nie wytrzymam” – pomyślał z niepokojem.

•• Rozmowa na temat opowiadania.
−− Dlaczego rodzina wybrała się do zoo?
−− Jakie zwierzęta zobaczyli przed pójściem do wybiegów nosorożców?
−− W co bawili się cały czas?

•• Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstu.
Książka (s. 46–47) 

Układanie rymów do nazw zwierząt.
Rodzic mówi nazwy zwierząt, a dzieci próbują dobrać do nich rymy. Np.
pingwiny – maliny, hipopotamy – bramy,
tygrysy – irysy, żyrafa – szafa,
kangury – góry, słonie – konie…
papuga – mruga,

•• Zabawa Zdania prawdziwe i zdania fałszywe.
Rodzic wypowiada zdania prawdziwe i zdania fałszywe na temat zwierząt. Dzieci odpowiadają
tak, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub nie – jeśli jest fałszywe. Np.
Słoń ma dwie trąby.
Tygrysy są ssakami.
Pingwin jest latającym ptakiem.
Żyrafa ma krótką szyję.
Krokodyl mieszka w gnieździe na drzewie.
Papuga potrafi naśladować ludzki głos.
Nosorożec ma jeden róg

•• Omówienie wyglądu i zwyczajów nosorożca.
Zdjęcie nosorożca.





Nosorożec to ssak o masywnej budowie ciała, trójpalczastych kończynach zakończonych kopytkami. Nosorożce mają małe oczy, które są umieszczone po bokach głowy, grubą, pofałdowaną,
nagą skórę, róg na głowie, na kości nosowej. Niektóre z nich mają dwa rogi – drugi występuje na czole. U nosorożców bardzo dobrze rozwinięte są słuch i węch. Są one zwierzętami roślinożernymi. Istnieje kilka gatunków nosorożców, np.: nosorożec biały,
nosorożec czarny, nosorożec indyjski. Żyją w Azji (3 gatunki) i w Afryce (2 gatunki).







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz