Drodzy Rodzice, Kochane Skrzaty,
w tym tygodniu temat przewodni to:
Zwierzęta z dżungli i sawanny
Słuchanie piosenki Dżungla (autor i kompozytor nieznani).
I. Dżungla, dżungla,
taka wielka dżungla,
poplątane zwoje
dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo – wielkiej dżungli pan.
Ref.: Strusie mu się w pas kłaniają,
małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam,
Ambo tu i tam.
II. Ambo Sambo, doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich,
leśnych ulubieńców
w dłoni coś smacznego
zawsze ma.
Ref.: Strusie mu się...
• Rozmowa na temat tekstu piosenki.
−− Co to jest dżungla?
−− Jakie zwierzęta żyją w
dżungli?
−− Jak wygląda bambus?
−− Co to są liany?
•• Słuchanie opowiadania
Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Nosorożce noszą pokrowce.
Książka (s. 46–47)
– Nie macie wyjścia, musimy iść do
zoo – zapowiedziała Ada.
Reszta rodziny podniosła na nią
pytający wzrok.
– Wszyscy z przedszkola byli już w
ogrodzie zoologicznym i widzieli nosorożca pancernego,
tylko nie ja! – Ada uprzedziła
pytanie. – Gdybyście czytali gazety, wiedzielibyście, że w
naszym zoo urodził się malutki nosorożec –
dodała z wyrzutem.
– Ależ czytamy... – bąknął
tata.
– Czytacie, ale nie te, co trzeba –
wytknęła mu Ada. I nie ustąpiła, aż usłyszała obietnicę wycieczki do zoo w najbliższą sobotę.
Miała szczęście, bo sobotni ranek
okazał się bardzo pogodny. Całą drogę z domu do ogrodu zoologicznego Ada i Olek rozmawiali o
nosorożcach.
– Dlaczego nosorożec pancerny
nazywany jest pancernym? Ma pancerz? – spytał Olek.
– Pancerze noszą rycerze –
zrymował tata.
– A nosorożce noszą pokrowce –
powiedziała Ada i niezmiernie się zdziwiła, że umie rymować, chociaż nigdy się tego nie uczyła.
Zanim rodzina doszła do wybiegu dla nosorożców, tata
i Ada przećwiczyli umiejętność
rymowania wielokrotnie. Zaczęli od pingwinów.
– Pingwiny noszą cekiny –
stwierdził tata i skręcił do pingwinów. Mylił się oczywiście.
Pingwiny były wystarczająco ładne bez
świecących ozdób. Zresztą, cekiny nie pasowałyby do ich wytwornych czarnych i białych piór.
– Kangury noszą kaptury. – Ada
skierowała swoje kroki do australijskich torbaczy. Kapturów nie miały, ale torby na brzuchach też
są przecież fajne.
– Słonie noszą piwonie –
zaryzykował swój rym Olek, ale jego pomysł nie znalazł uznania.
„Nie mam talentu do rymowania” –
pomyślał ze smutkiem. Na szczęście widok słonia osłodził mu tę porażkę.
– Ale nogi! Ale głowa! Ale uszy! Ale
trąba! – wykrzykiwał, na przemian z zachwyconą Adą.
– Ale zaraz rozpocznie się karmienie
nosorożców – przypomniała mama.
Do nosorożców pancernych było już
niedaleko, więc zdążyli na czas. Mamusia nosorożec i jej malec nie mieli na sobie
rycerskich pancerzy ani pokrowców, ale ich skóra układała się w wielkie fałdy, które opadały im aż
na nogi i wyglądały jak grube łuski.
– Fałdy skóry chronią nosorożce
przed atakami tygrysa. – Tata, zanim wybrał się do zoo,
przeczytał to, co napisano o nosorożcach
pancernych na internetowej stronie warszawskiego ogrodu.
– Ciii – Ada przyłożyła palec do
ust, chociaż nosorożce nie zwracały na nią uwagi. Wpatrzone były w opiekuna, który wyjmował z
wiadra marchew, połówki jabłek i wkładał je wprost do wielkich paszcz czworonogów. Nosorożce
chrupały warzywa i owoce z widoczną przyjemnością, a gdy wiadro było puste, zadowoliły
się sianem.
– Spojrzał na mnie! Ten maluch! –
wykrzyknęła zachwycona Ada. I zaczęła skakać z radości.
– Co teraz? Żyrafy, które noszą
szafy, czy małpiatki w sukienkach w kwiatki? – spytał tata.
– Teraz plac zabaw, później rekiny
– zadecydowała Ada.
Pod koniec zwiedzania była już bardzo
zmęczona. W drodze powrotnej zasnęła w samochodzie, a kiedy tata niósł ją na rękach do
domu, wymamrotała: – Fasolki noszą parasolki.
Olek wywrócił oczami. „Żeby jej to
rymowanie nie zostało na zawsze, bo nie wytrzymam” – pomyślał z niepokojem.
•• Rozmowa na temat opowiadania.
−− Dlaczego rodzina wybrała się
do zoo?
−− Jakie zwierzęta zobaczyli przed
pójściem do wybiegów nosorożców?
−− W co bawili się cały czas?
•• Ćwiczenia z wykorzystaniem
tekstu.
Książka (s. 46–47)
Układanie rymów do nazw zwierząt.
Rodzic mówi nazwy zwierząt, a dzieci
próbują dobrać do nich rymy. Np.
pingwiny – maliny, hipopotamy –
bramy,
tygrysy – irysy, żyrafa – szafa,
kangury – góry, słonie – konie…
papuga – mruga,
•• Zabawa Zdania prawdziwe i zdania
fałszywe.
Rodzic wypowiada zdania prawdziwe i
zdania fałszywe na temat zwierząt. Dzieci odpowiadają
tak, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub
nie – jeśli jest fałszywe. Np.
Słoń ma dwie trąby.
Tygrysy są ssakami.
Pingwin jest latającym ptakiem.
Żyrafa ma krótką szyję.
Krokodyl mieszka w gnieździe na
drzewie.
Papuga potrafi naśladować ludzki
głos.
Nosorożec ma jeden róg
•• Omówienie wyglądu i zwyczajów
nosorożca.
Nosorożec to ssak o masywnej budowie
ciała, trójpalczastych kończynach zakończonych kopytkami. Nosorożce mają małe oczy,
które są umieszczone po bokach głowy, grubą, pofałdowaną,
nagą skórę, róg na głowie, na
kości nosowej. Niektóre z nich mają dwa rogi – drugi występuje na czole. U
nosorożców bardzo dobrze rozwinięte są słuch i węch. Są one zwierzętami roślinożernymi.
Istnieje kilka gatunków nosorożców, np.: nosorożec biały,
nosorożec czarny, nosorożec indyjski.
Żyją w Azji (3 gatunki) i w Afryce (2 gatunki).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz