Drodzy Rodzice,
Kochane Skrzaty!!!
Temat tygodnia:
Łąka w maju
Dzisiejszy temat:
Barwa ochronna
1. Słuchanie piosenki Wiosna na łące
(sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).
I. Dziś na łąkę przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
II. Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki…
III. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.
Ref.: Ptaki…
Rodzic pyta:
−− Kto przybył na łąkę?
−− Co zaczęło się dziać na
łące, kiedy przyszła wiosna?
−− Co to znaczy, że świerszcz
stroi skrzypce?
−− Wymień mieszkańców łąki, o
których jest mowa w piosence.
Rozmowę na temat treści piosenki
można połączyć z oglądaniem obrazków/zdjęć przedstawiających
jej mieszkańców oraz występujące na niej rośliny.
2. Karta pracy, cz. 4, s. 36−37.
Oglądanie obrazka. Określanie, co
dzieje się na łące w maju. Oglądanie zdjęć zwierząt, nazywanie ich.
3. Słuchanie opowiadania Małgorzaty
Strękowskiej-Zaremby Zabawa w chowanego.
Książka (s. 74–77).
Przedstawienie bohaterów opowiadania:
żaby, biedronki, konika polnego, motyla cytrynka.
Za lasem płynie strumyk, za strumykiem
rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa
i stokrotki o biało-żółtych
kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych
roślin.
Pewnego dnia biedronka, żabka, konik
polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.
– Jeden, dwa, trzy... – mała
biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. –
Zaraz was znajdę – zawołała, pewna
siebie.
Po chwili wykrzyknęła radośnie: –
Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza!
Biedronka sfrunęła na liść i
zajrzała pod spód.
Coś takiego! Żabki tam nie było.
Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych
tak
samo zielone jak żabka.
„To nie ten liść” – pomyślała
i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.
O! Coś zielonego mignęło jej przed
oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam
cię, koniku polny! Siedzisz między
koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła
się z odkrycia.
– I hop! – biedroneczka usiadła na
listku koniczyny.
„Znowu nic?” – nie mogła się
nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego.
– Zdawało mi się – westchnęła,
jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na
pewno znajdę. Jest większy od konika
polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała.
Wzbiła się w górę, żeby objąć
wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.
– Jest! Widzę cię, motylku!
Już po chwili siedziała na płatku
stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące
podobnych. Czy któryś z nich był
motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.
– Żabka, konik polny i motylek
poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana
biedronka. Zrobiło się jej bardzo
przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.
– Mylisz się, biedroneczko –
odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na
łące.
Trudno znaleźć zieloną żabkę i
zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też
wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka
żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni
twoich przyjaciół przed
niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot
z odróżnieniem motyla od kwiatka albo
konika polnego czy żabki od zielonych liści.
– To prawda – z zieleni wyskoczyli
roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.
– Najprawdziwsza prawda –
potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych
jaskrów.
– Nie przejmuj się, biedroneczko, że
nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się
dobrze. Żabka i konik polny też.
Biedronka ucieszyła się z takiej
zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni.
Czerwona biedronka w czarne kropki
będzie widoczna z daleka.
Szczęśliwie brzegiem rzeki szła
uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki,
żeby odpocząć. Miała na sobie
czerwone spodenki w czarne kropeczki.
Biedroneczka aż wstrzymała oddech z
zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć
małe, poniosły ją na skraj łąki.
Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła.
A może wciąż tam siedzi. Jak
myślicie?
•• Rozmowa na temat opowiadania.
Rodzic pyta:
−− W co bawili się: żabka, konik
polny, biedronka i motylek cytrynek?
−− Dlaczego biedronka nie mogła
odnaleźć przyjaciół?
−− Co to jest barwa ochronna?
Ubarwienie ochronne czy maskujące
polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska
życia danego zwierzęcia.
Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt,
takich jak niedźwiedź polarny,
pasikonik, rzekotka drzewna.
4. Ćwiczenia z tekstem.
Książka (s. 74–77).
Słuchają tekstu czytanego przez
Rodzica lub samodzielnie.
5. Zabawa ruchowa Żabie zabawy.
Na hasło Żabki skaczą- dziecko
naśladuje żabie skoki. Na hasło Żabki pływają, wykonuje siad klęczny, chowa głowę w ramionach,
pochyla się do przodu.
6. Rozwiązywanie zagadek Bożeny
Formy Mieszkańcy łąki.
Wiosną i latem się pojawia,
kiedy ranek nastaje
jej kropelki są na kwiatkach,
listkach i na trawie. (rosa)
Na niebie jej barwy
pięknie się mienią,
jak most ogromny
łączy niebo z ziemią. (tęcza)
Błyszczący na jej plecach
płaszczyk czerwony,
czarnymi kropkami
pięknie ozdobiony. (biedronka)
Rozciąga policzki
jak woreczki małe.
Zimowe zapasy
przenosi w nich całe.
Na czas mroźnej zimy,
gromadzi je w norze.
Ma miłe futerko,
znacie go może? (chomik)
Ma barwne skrzydła,
fruwa nad łąką
i bardzo lubi,
gdy świeci słonko. (motyl)
Jak się ten owad nazywa?
Przez cały dzień pracuje.
Na plecach nosi ciężary,
kopiec wielki buduje. (mrówka)
7. Karty pracy
8. Bajka- Wędrówki Skrzata Borówki -
odc. 3 - Łąka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz