wtorek, 19 maja 2020



Drodzy Rodzice, Kochane Skrzaty!
Dzisiejszy temat:
Motyle i kwiaty



1. Zespół Dziecięcy Fasolki - Motyle na łące

2. Opis łąki:
Łąka odgłosy:
Zagadkowa łąka:


Rozmowa na temat wiadomości z filmu.
−− Co możemy zobaczyć na łące? (kwiaty: maki, mniszki pospolite, stokrotki, jaskry, zwierzęta)
−− Jakie zwierzęta mieszkają na łące? (biedronki, motyle, pszczoły, mrówki, ważki, koniki polne, muchy)

3. Owady.


Rodzic pokazuje obrazki i przypomina, że wszystkie zwierzęta należą do dużej rodziny owadów.

Wyjaśnianie:
−− Dlaczego konik polny ma tak zbudowaną nogę? (Konik polny jest zwany również skoczkiem.
Skakanie ułatwiają mu tylne nogi. Dźwięki wydaje poprzez pocieranie ostatniej pary nóg
(na udach znajdują się specjalne guzki) o swoje skrzydła (na brzegach, których znajduje się
gruba, sztywna żyłka. Wydaje ultradźwięki. Człowiek jest w stanie usłyszeć jedynie „cykanie”).

−− Po co motylowi trąbka? (Motyle odżywiają się głównie pyłkiem kwiatowym. Ssawka inaczej
trąbka, to długa rurka, którą owad zwija i ukrywa pod spodem głowy. Ułatwia motylowi zjadanie
pyłku z kwiatów, które mają kształt kielicha. Za pomocą ssawki może pić również wodę).

−− Dlaczego biedronka ma kropki i czym się żywi? (Liczba kropek, ich barwa, kształt i rozmieszczenie jest cechą gatunkową. Biedronka siedmiokropka ma ich siedem, czarnych na tle
pomarańczowych (u pokolenia zimującego) lub jasnoczerwonych (u pokolenia letniego)
skrzydeł. Biedronka dwukropka ma dwie kropki. Kontrastowe ubarwienie, np. czerwono-
-czarne lub żółto-czarne, jest sygnałem i oznacza: Nie dotykaj mnie! Biedronka, jak wszystkie
chrząszcze, posiada dwie pary skrzydeł. Pierwsza para wykształcona jest w postaci grubych
pokryw, które ochraniają błoniaste skrzydła drugiej pary. Biedronki to zwierzęta drapieżne.
Są sprzymierzeńcami człowieka w walce ze szkodnikami roślin, zwłaszcza z mszycami).

−− Jak zbudowane jest oko muchy? (Oko muchy jest zbudowane z dużej ilości elementów – jak
mozaika. Pozwala to na dostrzeganie intensywności światła oraz jego natężenia. To sprawia,
że muchy doskonale zdają sobie sprawę z tego, czy np. zapadała noc, czy też pada na nie
czyjś cień. Taka budowa oka pozwala na widzenie wszystkiego, co się dzieje dookoła głowy).


4. Zabawy z sześcianem.

Przypomnienie cech kwadratu.
Rodzic mówi:
−− Nakreśl w powietrzu kształt kwadratu.
−− Jakie są boki kwadratu?
Zapoznanie z sześcianem.




Kilka sześcianów różniących się wielkością.
Rodzic prezentuje dziecku kilka sześcianów różniących się wielkością. Nazywa figury. Możecie wykorzystać kostkę do gry lub pokazać dziecku obrazki. Dzieci je oglądają. Liczą ściany. Określają ich kształt – kwadrat.





5. Karta pracy, cz. 4, s. 40.
Oglądanie sześcianów. Określanie różnic i podobieństw między nimi.
Oglądanie rozłożonego sześcianu – jego siatki. Liczenie kwadratów. Rysowanie na każdej ścianie innego owada. Oglądanie obrazków sześcianu w różnym położeniu.

6. Zabawy z sześcianem – kostką.
Kostka do gry.
Rodzic pokazuje dużą kostkę do gry. Dzieci rzucają kostką i wykonują tyle czynności, ile oczek  wyrzucono na kostce.
Czynności: podskoki, skłony, przysiady, okrzyki…
−− Dziecko rzuca kostką i podają liczbę większą (lub mniejszą) o jeden w stosunku do liczby oczek wyrzuconych na kostce.
Na zakończenie dziecko przypomina, kształt jakiej bryły ma kostka.



7. Cykl rozwoju motyla


8. Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań.
Do tego ćwiczenia potrzebna będzie np. chustka.
Dziecko dostaje chustkę. Rodzic wypowiada zdania. Jeżeli dziecko uzna, że zdanie jest prawdziwe, porusza chustką nad głową. Jeżeli sądzi, że nie jest prawdziwe – siedzi bez ruchu. 
Możecie też sami wybrać znaki umowne.

Czy to prawda, czy to fałsz?
Gdy odgadniesz, sygnał dasz.

−− Konik polny w wodzie gra.
−− Żaba dwie głowy ma.
−− Biedroneczki są w kropeczki.
−− Motyle mają ciepłe czapeczki.
−− Stokrotka jest czerwona.
−− Ważka jest większa niż wrona…


9. Karty pracy
Karta pracy, cz. 4, s. 38.
Słuchanie opowiadania o cyklu rozwojowym motyla. Numerowanie kolejnych obrazków za pomocą kropek (lub liczb). Oglądanie zdjęć motyli. Słuchanie ich nazw. Opowiadanie
o najciekawszym motylu.


Karta pracy cz. 4, s. 39.
Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie pętlą owadów. Dokańczanie rysunku motyla według wzoru.


Karta pracy, cz. 4, s. 41.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie motyla po śladach.
Kolorowanie rysunku. Rysowanie po śladzie drogi motyla do stokrotki.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz