Drodzy Rodzice, Kochane Skrzaty!
Moja miejscowość, mój region
Małe miasteczko
1. Oglądanie obrazków, widokówek,
zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której
znaczna część dzieci mieszka, i w której położone jest nasze
przedszkole-Rydułtowy.
- Dzieci, które mieszkają w innej miejscowości mogą wykonać poniższe zadanie zgodnie z miejscem zamieszkania- Pszów i Pstrążna. Miasto Rydułtowy mogą zaś poznać ze względu na przedszkole i bliskość okolicy.
- Dzieci rozpoznają miejsca.
- Następnie pod kierunkiem Rodzica prowadzą swobodne rozmowy na temat miejsc, w których mieszkają, adresów zamieszkania i adresu przedszkola.
Przedszkole Pod Nutką
Osiedle Karola 22
44-280 Rydułtowy
RYDUŁTOWY
RY-DUŁ-TO-WY
- Dzieci dzielą nazwy miejscowości na sylaby, różnicując pierwsze i ostatnie głoski.
- Wypowiadają nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie.
- Dzieci układają zdania z nazwą miejscowości, w której mieszkają. Śpiewają je na wymyślone przez siebie melodie.
2.Rydułtowy z lotu ptaka:
Kalwaria Pszowska z lotu ptaka:
Pszów z lotu ptaka:
Pszów- Krzyżkowice z lotu ptaka:
Pstrążna z lotu ptaka:
3. Zabawa Dwie ręce, dziesięć palców
(według Krzysztofa Sąsiadka).
Dziecko:
Ja dziesięć palców mam, - pokazuje obie dłonie z rozłożonymi palcami,
na pianinie gram. -naśladuje grę na pianinie,
Ja dwie ręce mam, - pokazuje dłonie,
na bębenku gram. - uderza na przemian dłońmi o uda,
Ja dziesięć palców mam - pokazuje obie dłonie z rozłożonymi palcami,
i na trąbce gram. - naśladuje granie na trąbce,
Ja dwie ręce mam - pokazuje dłonie,
i zaklaszczę wam. - klaszcze
4. Słuchanie piosenki Najpiękniejsze
miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).
1. Są na całym świecie tysiące
miasteczek
i są też wioseczki jak z bajeczki.
Tutaj bloki różne, biurowce,
wieżowce,
tam domki, łąki, pola, rzeczki.
Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj
tulę się do snu.
Tutaj swoje mam radości i troski.
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę
tu i tam.
To jest mój kawałek Polski.
Najpiękniejsze miejsce świata, w
prawo, w lewo, w tył i w przód!
Taki to mój mały cud!
2. Słychać tu tramwaje i gwar na
chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie
kurki.
W jednym miejscu śmiechy, a w drugim
muzyka,
a w trzecim cicho płyną chmurki.
Ref.: A ja mieszkam…
3. Ktoś pokochał morze lub dom nad
jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy
wieczorem.
Ja także kocham miejsce swoje.
Ref.: A ja mieszkam…
Rozmowa na temat piosenki.
Rodzic pyta:
−− O jakim miejscu jest piosenka?
−− Jakie ono jest?
−− Co to znaczy, że mamy „swój
kawałek Polski”?
5. Zabawa z rymowanką –
Miejscowość swoją znamy,
miejscowość swą kochamy.
Dziecko wypowiada rymowankę cicho,
głośno, rytmizują ją prostym, wymyślonym przez siebie ruchem (np.: klaskanie, tupanie,
podskoki), śpiewa na własną melodię.
6. Słuchanie wiersza Małgorzaty
Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i
ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się
znają,
dbają o swoje miasteczko
Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic pyta:
−− Jak wygląda małe miasteczko?
−− Jakie są plusy mieszkania w
małym miasteczku?
7. Wskazywanie różnic między
miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
Poproście dziecko by odpowiedziało na
pytanie-
Jakie jest?
Małe
miasto (wioska),
Duże miasto.
Dziecko podają określenia,
samodzielnie lub z pomocą Rodzica
Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma
smogu, mało hałasu…(małe miasto/wioska);
dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo
osób… (duże miasto).
8. W tym tygodniu wybralibyśmy się na
wycieczkę po naszym miasteczku. Drodzy Rodzice- jeżeli będziecie mogli pospacerować z dzieckiem po okolicy zamieszkania to zwróćcie uwagę na:
−− oglądanie i porównywanie
budynków mieszkalnych,
−− zwracanie uwagi na budownictwo
jedno- i wielorodzinne,
−− zachęcanie do obserwacji zmian
jakie zaszły w najbliższej okolicy,
−− poznawanie nazw mijanych ulic,
−− przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.
9. Karta pracy, cz. 4, s. 20.
Dziecko rysuje szlaczki po śladach, a
potem – samodzielnie.
Następnie naklejają w ramce
widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej
miejscowości.
Rysują po śladzie, bez odrywania
kredki od kartki.
Dziękuję i pozdrawiam serdecznie :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz