poniedziałek, 11 maja 2020

Drodzy Rodzice, Kochane Skrzaty!
Moja miejscowość, mój region
Małe miasteczko

1. Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której znaczna część dzieci mieszka, i w której położone jest nasze przedszkole-Rydułtowy.
  • Dzieci, które mieszkają w innej miejscowości mogą wykonać poniższe zadanie zgodnie z miejscem zamieszkania- Pszów i Pstrążna. Miasto Rydułtowy mogą zaś poznać ze względu na  przedszkole i bliskość okolicy. 
Film promocyjny Miasta Rydułtowy 










  • Dzieci rozpoznają miejsca.
  • Następnie pod kierunkiem Rodzica prowadzą swobodne rozmowy na temat miejsc, w których mieszkają, adresów zamieszkania i adresu przedszkola.

Przedszkole Pod Nutką
Osiedle Karola 22
44-280 Rydułtowy
RYDUŁTOWY
RY-DUŁ-TO-WY
  • Dzieci dzielą nazwy miejscowości na sylaby, różnicując pierwsze i ostatnie głoski.
  • Wypowiadają nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie.
  • Dzieci układają zdania z nazwą miejscowości, w której mieszkają. Śpiewają je na wymyślone przez siebie melodie.

2.Rydułtowy z lotu ptaka:
Kalwaria Pszowska z lotu ptaka:
Pszów z lotu ptaka:
Pszów- Krzyżkowice z lotu ptaka:
Pstrążna z lotu ptaka:

3. Zabawa Dwie ręce, dziesięć palców (według Krzysztofa Sąsiadka).
Dziecko:
Ja dziesięć palców mam,                  - pokazuje obie dłonie z rozłożonymi palcami,
na pianinie gram.                              -naśladuje grę na pianinie,
Ja dwie ręce mam,                            - pokazuje dłonie,
na bębenku gram.                             - uderza na przemian dłońmi o uda,
Ja dziesięć palców mam                   - pokazuje obie dłonie z rozłożonymi palcami,
i na trąbce gram.                               - naśladuje granie na trąbce,
Ja dwie ręce mam                             - pokazuje dłonie,
i zaklaszczę wam.                              - klaszcze

4. Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).


1. Są na całym świecie tysiące miasteczek
i są też wioseczki jak z bajeczki.
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,
tam domki, łąki, pola, rzeczki.

Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.
Tutaj swoje mam radości i troski.
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.
To jest mój kawałek Polski.
Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!
Taki to mój mały cud!

2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.
W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,
a w trzecim cicho płyną chmurki.

Ref.: A ja mieszkam…

3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.
Ja także kocham miejsce swoje.

Ref.: A ja mieszkam…

Rozmowa na temat piosenki.
Rodzic pyta:
−− O jakim miejscu jest piosenka?
−− Jakie ono jest?
−− Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?


5. Zabawa z rymowanką –

Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy.

Dziecko wypowiada rymowankę cicho, głośno, rytmizują ją prostym, wymyślonym przez siebie ruchem (np.: klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewa na własną melodię.

6. Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.

W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.

Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko

Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic pyta:
−− Jak wygląda małe miasteczko?
−− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?

7. Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.

Poproście dziecko by odpowiedziało na pytanie-
Jakie jest?
Małe miasto (wioska),

Duże miasto.

Dziecko podają określenia, samodzielnie lub z pomocą Rodzica
Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu…(małe miasto/wioska);
dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób… (duże miasto).

8. W tym tygodniu wybralibyśmy się na wycieczkę po naszym miasteczku. Drodzy Rodzice- jeżeli będziecie mogli pospacerować z dzieckiem po okolicy zamieszkania to zwróćcie uwagę na:

−− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,
−− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,
−− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,
−− poznawanie nazw mijanych ulic,
−− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.

9. Karta pracy, cz. 4, s. 20.
Dziecko rysuje szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.
Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości.
Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.


Dziękuję i pozdrawiam serdecznie :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz