piątek, 17 kwietnia 2020

Zwierzęta w ZOO



1.Piosenka idziemy do ZOO

2.Słuchanie rymowanki o zoo.
Zoo to ogród dla zwierząt dzikich, które przybyły do nas nie tylko z Afryki.
Rodzic pyta:
−− Co to jest zoo?
−− Skąd przybyły zwierzęta do zoo?
−− Co można zobaczyć w zoo?
−− Po co powstają ogrody zoologiczne?
Ogrody zoologiczne powstawały już w starożytności – w Egipcie, Chinach, Asyrii. Taki zwierzyniec miał też w Polsce wiele lat później król Jan III Sobieski, w Wilanowie. Najstarszym
istniejącym ogrodem zoologicznym jest zoo w Wiedniu. Najstarszym ogrodem zoologicznym w Polsce jest ogród zoologiczny we Wrocławiu. Posiada największą w Polsce liczbę zwierząt oraz największą liczbę gatunków zwierząt. Innym wiekowym ogrodem jest ogród zoologiczny w Poznaniu, a największym pod względem powierzchni jest Gdański Ogród Zoologiczny.

3. Zabawa Poruszam się jak…
Dziecko naśladuje sposób poruszania się:
−− słonia – rozstawia nogi, kiwa się na boki,
−− strusia – wykonuje przeskoki na rozstawionych nogach,
−− tygrysa- naśladuje skradającego się tygrysa.
−− żółwia – powoli czworakuje…

4. Zabawa Lew.
Tablica do pisania, kreda, lub ołówek kartka



Dzieci dokładnie oglądają obrazek przedstawiający lwa, zwracając uwagę na głowę z grzywą.
Potem uczą się tekstu:
Lwie ogromny,
z wielką grzywą,
maluję cię.

Następnie głowę lwa z grzywą rysuje w powietrzu (kilkakrotnie), a potem kredą na tablicy lub ołówkiem na kartce.
Zaczyna od kilku dużych kół, jedno na drugim, aż dobrze uchwyci formę i koło będzie okrągłe. Potem dodaje kreski w formie promieni, stale na zewnątrz od koła. Równocześnie mówi tekst. Gdy grzywa jest pełna, gęsta, Rodzic rozmawia z dzieckiem o pysku lwa. Dziecko rysuje teraz swoim lwom pyszczki.
Tak może wyglądać forma:

Propozycja dla ambitnych:



Nosorożec
Dziecko mówi nazwę zwierzęcia – nosorożec, z różnymi emocjami: ze złością, strachem, smutkiem i z radością.


Hipopotamy
Dziecko naśladuje śmiech rodziny hipopotamów:
tata hipopotam – che, che, che…
mama hipopotam – cho, cho, cho…
synek hipopotam – chi, chi, chi…

Zebry, antylopy, gazele

ZEBRA

ANTYLOPA


GAZELA

Dziecko nazywa zwierzęta przedstawione na obrazkach. Dzieli ich nazwy na sylaby. Określa pierwszą i ostatnią głoskę w ich nazwach.


5. Zabawa dramowa Jestem dzikim zwierzęciem.

Dziecko wciela się w postać wybranego przez siebie zwierzęcia i opowiadają, jak się poruszają, jak wyglądają, co lubią jeść…
Rodzinka musi odgadnąć nazwę zwierzęcia, o którym jest mowa.


6. Ćwiczenia zdolności słuchania w skupieniu, rozwijanie pamięci muzycznej – Śpiewamy zagadki.
Rodzic śpiewając na wymyślonej przez siebie melodii, prezentuje dziecku zagadki Bożeny
Formy. Po ich rozwiązaniu dziecko śpiewa je jeszcze raz, razem z Mamą.

Ma długą trąbę, kły, wielkie uszy.
Jest bardzo silny i bardzo duży. (słoń)

Na jednej ręce wisieć potrafi,
zwinnie po drzewach skacze,
zjada banany i pewnie wszyscy
bardzo dobrze ją znacie. (małpa)

Malutkie ptaki w dżungli mieszkają,
pięknymi barwami nas zachwycają. (kolibry)

Bardzo piękna, kolorowa
i powtarza różne słowa. (papuga)

Lubi w błocie leżeć sobie,
ma na nosie wielkie rogi.
Je rośliny, szybko biega,
ma potężne krótkie nogi. (nosorożec)

6. Propozycja plastyczna: Wykonanie albumu Zwierzęta egzotyczne.
Kolorowe gazety ze zdjęciami/obrazkami zwierząt egzotycznych,kartki, kokardka, klej, nożyczki.
Dziecko wycina ze starych gazet zdjęcia/obrazki zwierząt egzotycznych, przyklejają je na
kartkach. Rodzic robi dziurkaczem otwory w kartkach i przeciąga przez nie kokardkę.


•• Karty pracy, cz. 3, s. 32–33.
Rysowanie po śladzie drogi Ady, Olka i rodziców w zoo. Określanie, które zwierzęta tam zobaczyli. Rysowanie po śladzie innych rysunków.
•• Karta pracy, cz. 3, s. 34.
Rodzic czyta, co ma robić dziecko, a dziecko mówi nazwy zwierząt i je naśladuje. Np. skrada się jak tygrys; skacze jak małpka; pełza jak wąż; ryczy jak lew; trąbi jak słoń; przewraca się jak foka; skacze jak żaba.
Rysowanie węża po śladzie. Kolorowanie go.
••Karta pracy, cz. 3, s. 35.
Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Oglądanie zdjęć miejsc (środowisk), w których żyją te zwierzęta. Łączenie liniami zdjęć zwierząt ze zdjęciami środowisk, w których żyją.
Kończenie rysowania pingwinów według wzoru. Kolorowanie rysunków.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz