czwartek, 9 kwietnia 2020


Drodzy Rodzice, Kochane Skrzaty!


Wprawdzie w tym roku nie pójdziemy święcić pokarmów do kościoła - zgodnie z zaleceniami episkopatu możemy to zrobić w domu. Warto jednak przedstawić wszystkim dzieciom, co i dlaczego musi się znaleźć w świątecznym koszyku. Co symbolizują pokarmy w święconce?


Tak może wyglądać koszyk wielkanocny przygotowany w Wielką Sobotę. Tradycyjnie w ten dzień niesiemy święconkę do kościoła (ale nie w tym roku). Pokarmy do święcenia wkładamy do koszyczków (najczęściej wiklinowych) wyłożonych białą serwetką i przyozdobionych bukszpanem. Od dzielenia się z bliskimi poświęconymi pokarmami zaczyna się w Polsce śniadanie wielkanocne.

To powinno znaleźć się w koszyczku:

Chleb – podstawowy pokarm, który jest najważniejszym symbolem, przedstawiającym ciało Chrystusa (dawniej jego miejsce zajmowała pascha). Gwarantuje pomyślność i dobrobyt. Do święcenia odkrawamy kawałek z chleba, który będziemy jeść podczas wielkanocnego śniadania.
Pieprz i sól – wykorzystuje się je do przyprawienia jajek oraz innych potraw, które jemy podczas wielkanocnego śniadania.
Jajko – zapewnia płodność. Symbolizuje życie i choć weszło do święconki najpóźniej, najbardziej kojarzy się ze Świętami Wielkanocnymi. Do koszyczka wkładamy jajka ugotowane na twardo. Dla ozdoby można dodać także wydmuszki i kolorowe pisanki.
Chrzan – korzeń chrzanu symbolizuje krzepę i siłę. Ma przynieść nam dobre zdrowie. Wzmacnia właściwości pozostałych potraw, które są w wielkanocnej święconce. Najlepiej, gdy korzeń chrzanu święcimy w kawałku. Później kroimy go na cienkie plasterki i częstujemy nim biesiadników. Jednak współcześnie najczęściej święcimy starty chrzan.
Ser – oznacza przyjaźń, porozumienie między człowiekiem a przyrodą. Gwarantuje zdrowie i rozwój stada domowych zwierząt: krów, kóz i owiec, od których pochodzi.
Wędlina – najczęściej szynka albo kiełbasa, czyli głównie wyroby z wieprzowiny. Przynosi zdrowie, płodność i dostatek.
Ciasto – pojawiło się w koszyczkach dość niedawno. Jest znakiem umiejętności i doskonałości. Nie chodzi tu o gotowe wypieki i słodkości. Zgodnie z tradycją musi to być kawałek ciasta domowego wypieku, najlepiej drożdżowej baby.



Zabawy badawcze – Wokół jajka.



W tym tygodniu dużo rozmawiamy o jajkach, więc chcę Wam zaproponować wraz z Rodzicami wykonanie zabaw badawczych z jajkiem.

1. Zabawa badawcza - Poznajemy budowę jajka.
Proszę, aby dzieci zobaczyły różnego rodzaju jajka, porównały ich wielkość i kolorystykę, wypowiedziały się na temat ich kształtu. Niech spróbują podać przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek?



Jajo strusie, jajo kurze, jajo przepiórcze



Następnie proszę robić jedno jajko, dziecko ogląda jego zawartość; nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.





Rodzić zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczęta wykluwają się z jajek, w których są zarodki.

2. Zabawa badawcza - Dwa jajka - będą potrzebne jajko surowe i jajko ugotowane.
Rodzic pokazuje dziecku dwa jajka, pyta je po czym można poznać, że jedno jest surowe, a drugie gotowane? Dziecko niech spróbuje podać odpowiedź. Następnie Rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje oba ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej?
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.

3. Zabawa badawcza - Jajka i woda - będą potrzebne jajko surowe, jajko gotowane, szklane naczynie, sól, łyżka.
- dziecko wkłada kolejno najpierw jajko surowe, potem gotowane do przezroczystego naczynia z wodą, obserwuje ich zachowanie?
- do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól, obserwuje co dzieje się z jajkiem?

4. Proponuję także dzieciom filmik edukacyjny o doświadczeniach z jajkiem (link poniżej):

https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w

5. Zabawy słownikowe:
Dziecko wypowiada się na temat: Co można zrobić z jajek?
Dziecko wymyśla przepisy na potrawy z jajek - nadawanie im nazw.

6. W ramach wolnego czasu podsyłam linki do zobaczenia:

Domowe Przedszkole Wielkanoc
https://youtu.be/bKTM6B04vDY

Opowieści Biblijne - Zmartwychwstanie Chrystusa
https://youtu.be/IcU94EeMVps

7. Karty pracy, książki fioletowe, str. od 76 do 80.


Karta pracy, cz. 3, s. 76.
Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania
kropkami (5-latek) lub liczbami (6-latek). Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.

Karta pracy, cz. 3, s. 77.
Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek, odpowiadającą liczbie sylab (lub głosek).
Karta pracy, cz. 3, s. 78.
Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek.

Karta pracy, cz. 3, s. 79.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według
wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.

Karta pracy, cz. 3, s. 80.
Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.







 •• Kolorowanie rysunku koszyczka wielkanocnego.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz