piątek, 3 kwietnia 2020



Pożyteczne zwierzęta


•• Rozwiązanie zagadki.

Pracowitsze są od ludzi,
wstają, gdy je słonko zbudzi.
Zorganizowane jak żołnierze,
każda coś do pyszczka bierze –
igły sosny lub źdźbła słomy.
Co to za zwierzęta? Wiesz, tylko pomyśl! (mrówki)


•• Omówienie budowy mrówki.
Zdjęcie/obrazek mrówki.





Mrówki mają smukłe ciało, dużą głowę, wąski i wydłużony tułów, odwłok jajowaty, duży, czułki kolankowato załamane, narząd gębowy, gryzący, szczęki dolne przystosowane do zlizywania cieczy. Nogi mają cienkie i długie. Królowa ma skrzydła, robotnice ich nie mają.
Samice żyjące krótko mają skrzydła. Królowe i samice tracą skrzydła po okresie godowym.

Fioletowa Książka 42 do 43



Czytanie z mamą (lub samodzielnie) wyrazu mrowisko. Oglądanie mrowiska. Kolorowanie rysunków mrówek.

Mrówki tworzą duże społeczeństwa, w których każdy osobnik jest podporządkowany interesom całej kolonii (wykonuje ściśle określone funkcje).
Jedynym obowiązkiem królowej jest składanie jaj. Najwięcej w mrowisku jest robotnic.
Wykonują one wszelkie prace: dostarczają pożywienie, sprzątają, bronią przed obcymi, opiekują się potomstwem.

Odpowiadanie na pytanie: Dlaczego mrówki nazywamy czyścicielami lasu?

Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach.

•• Karta pracy, cz. 3, s. 43.
Dzielenie nazw zwierząt na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod zdjęciami odpowiedniej liczby kresek, odpowiadającej liczbie sylab (lub głosek). Słuchanie nazw ptaków drapieżnych zamieszkujących łąki i pola.


•• Zabawa ruchowa Kulawy lisek.
Dzieci są liskami. Znajdują się w przysiadzie podpartym, jedną nogę mają uniesioną lekko w tył, wyprostowaną. Idą na czworakach, wspierając się na dłoniach i jednej nodze (posuwanie
się do przodu jest zbliżone do zajęczego skoku). Po kilku ruchach siadają skrzyżnie i odpoczywają, a następnie przechodzą do przysiadu podpartego, podnosząc drugą nogę w tył i powtarzając zabawę od początku.



Propozycje zabaw na świeżym powietrzu:

•• Zabawa bieżna Dzieci i pszczoła.
Mama/Tata wyznacza miejsce w ogrodzie – to dom, pozostała część to podwórko.
Dzieci biegają swobodnie po podwórku, a gdy usłyszą brzęczenie pszczoły (głosem naśladuje Rodzic), uciekają do domu. Gdy pszczoła przeleci, wracają na podwórko.

•• Zabawa orientacyjno-porządkowa Pająk i muchy.
M/T objaśnia, że pająk poluje tylko na żywe muchy. Dzieci biegają w rozsypce, z brzęczeniem, bzykaniem, w różnych kierunkach. Na hasło: Idzie pająk – zastygają momentalnie w bezruchu. Pająk wychodzi na łowy (na początku jest nim Rodzic, potem dziecko), obserwuje bacznie, obchodzi muchy, a jeśli któraś drgnie, zabiera ją do swojej sieci (na chwilę odsuwa dziecko od zabawy).









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz