wtorek, 21 kwietnia 2020


Drodzy Rodzice, Kochane Skrzaty dziś naszym tematem jest:

Tyle stóp, tyle kroków

Propozycje na dziś:
1. Oglądanie książek, albumów, zdjęć w domowych biblioteczkach na temat zwierząt wiejskich, następnie rozmowa z dziećmi na temat wyglądu, zwyczajów i charakterystycznych głosów, które wydają te zwierzęta, można skorzystać ze zdjęć poniżej. Zachęcam także do zobaczenia filmu edukacyjnego na temat zwierząt żyjących na wsi:

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U&t=66s




2. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Teresy Fiutowskiej Podwórkowa awantura.
Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury! –
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.

Rodzic w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe zwroty, a następnie pyta:
−− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
−− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?
Rodzic może też zwrócić dziecku uwagę na głosy, jakie wydawały zwierzęta.

3 .Zabawa kształcąca słuch "Jakie to zwierzątko?".


4. Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.
Dziś proponuję przeprowadzić ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary. Do przeprowadzenia tego ćwiczenia będziecie potrzebować osiem kawałków tasiemek, sznurka, wełny lub taśmy malarskiej. W razie trudności możecie użyć nawet małych patyczków, kredek a ćwiczenia przeprowadzić w mniejszej skali.
Osiem tasiemek w dwóch różnych kolorach.
Rodzic układa z tasiemek dwie drogi (każda składa się z czterech w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).

— — — —
— — —

• Dwie drogi równoległe.
Rodzic zadaje pytanie:
−− Czy obie drogi mają taką samą długość?



Jedna z dróg zakręca.                          


Czy teraz drogi mają taką samą długość?
−− Dlaczego uważacie, że jedna droga jest dłuższa?

Rodzic wraca jeszcze raz do pierwszego przypadku.                      
−− Czy drogi mają taką samą długość?
−− Dlaczego tak uważasz?
Jedna z dróg zakręca.  

                        


−− Czy drogi nadal mają taką samą długość?
−− Jak można udowodnić, że są tej samej długości?

(Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery tasiemki, tylko przesunięte).

•• Mierzenie szerokości np. dywanu stopa za stopą.

Dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc.
Rodzic wykonuje to samo zadanie.
−− Zadajecie pytanie: Dlaczego wyszły różne wyniki?
−− Czy wasze stopy są jednakowej długości?
Jest to dobry początek do rozmowy o tym, że wynik pomiaru zależy od stosowanych jednostek.

•• Mierzenie długości dywanu krokami.
Mały dywan.
Dziecko mierzy długość dywanu krokami, które głośno liczy.
Rodzic wykonuje to samo ćwiczenie.
−− Zadajecie pytanie: Dlaczego wyszły wam różne wyniki?
−− Z czym jest związana długość waszych kroków? (Ze wzrostem).

•• Pokaz linijki, miarki krawieckiej.



Rodzic mierzy linijką lub miarką długość małego dywanu.


5. Karta pracy, cz. 4, s. 7.
Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić.
Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego kurczęcia, licząc od prawej strony.                      

6. Karta pracy, cz. 4, s. 8.                      

Kolorowanie tak samo puzzli ze zdjęciami dorosłych zwierząt i ich dzieci. Nazywanie mam i ich dzieci. Czytanie całościowe nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach (5-latki) lub
samodzielne (6-latki). Naklejanie ich zdjęć w odpowiednich miejscach.    
 7. Karta pracy, cz. 4, s. 9.
Oglądanie obrazka, odszukiwanie na nim śladów zwierząt. Łączenie obrazków zwierząt z ich śladami. Czytanie z nauczycielem (lub samodzielnie) nazw zwierząt. Naklejanie zdjęć zwierząt w odpowiednich miejscach
                                       



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz