Drodzy
Rodzice, Kochane Skrzaty!
Dzisiejszy
temat:
Królowa
truskawka
„Gdy
apetyt wielki mam, jem truskawki mniam, mniam,mniam”.
1.
Nadeszło lato – rozmowa na temat nowej pory roku.
Drodzy Rodzice pod każdym obrazkiem umieszczone są liczby, które wskazują odpowiednią głoskę. Dzieci starsze
dzielą nazwy obrazków na głoski i wyodrębniają głoski wskazane
liczbami. Dzieci młodsze łączą głoski wypowiedziane przez
Rodzica i podają całą nazwę nowej pory roku.
l a l k a (l)
3
r ó ż a (a)
4
ł o p a t a (t)
5
w a g o n (o)
4
l
a t o
Dziś
proponuję rozwiązanie Quizu.
2.
Zagadkowe lato - to film, w którym przedstawione są podstawowe
skojarzenia związane z latem i wakacjami w formie zagadek.
Lato
kojarzy się ze słońcem, wakacjami, odpoczynkiem i przygodą. Ale
wakacyjny czas to przede wszystkim smaki i zapachy, które towarzyszą
nam na każdym kroku. Truskawki, maliny, jagody....
3.
Podanie informacji o truskawkach.
Nie
ma nic lepszego niż wypatrywanie pierwszych dojrzałych, słodkich
truskawek :)
Posłuchajcie
zabawnych truskawkowych faktów i ciekawostek. Bawcie się dobrze
ucząc się gdzie rosną, co zawierają.
- Truskawki są pierwszymi owocami, które dojrzewają na wiosnę.
- Truskawki są jedynymi owocami, które mają swoje nasiona na zewnątrz. Wystarczy tylko kęs, aby nasiona zostały w zębach.
- Przeciętna truskawka ma 200 nasion.
- Kiedy są dojrzałe, truskawki są jaskrawo czerwone, soczyste i bardzo słodkie.
- Kwiat truskawki ma średnio od pięciu do siedmiu płatków.
- Wiele różnych szkodników, takich jak ślimaki i muszki owocowe, lubi żywić się truskawkami.
- W Belgii znajduje się muzeum poświęcone truskawkom. W sklepie z upominkami w Le Musée de la Fraise można kupić wszystko, od dżemu truskawkowego po truskawkowe napoje.
- Rdzenni Amerykanie jedli truskawki na długo przed przybyciem europejskich osadników.
- Truskawki przetrwają w różnych warunkach i będą rosły w większości miejsc na całym świecie.
- Owoc jest powszechnie ceniony za swój charakterystyczny zapach, jaskrawoczerwony kolor, soczystą konsystencję i słodycz.
- Gigantyczne truskawki mogą być tak duże jak jabłka. Mieszą 8-10 centymetrów długości.
- Kształty truskawek różnią się w zależności od klimatu, w którym są uprawiane. Rodzaj odmiany odpowiedni dla danego środowiska zależy od preferencji i warunków uprawy.
- Truskawki mają więcej witaminy C w jednej porcji niż pomarańcza.
- 8 truskawek zapewnia 140 procent zalecanego dziennego spożycia witaminy C dla dzieci.
- Truskawki mają bardzo mało kalorii. W 100 gramach truskawek znajdują się ich tylko 33.
- 50% dzieci w wieku od siedmiu do dziewięciu lat twierdzi, że truskawki są ich ulubionym owocem.
- Truskawki posiadają dużo witaminy C.
- Polska z produkcją truskawek na ponad 180 tys. ton rocznie jest na siódmym miejscu na świecie pod względem produkcji.
- Truskawki składają się głównie z wody (91%) i węglowodanów (7,7%). Zawierają jedynie niewielkie ilości tłuszczu (0,3%) i białka (0,7%).
- Truskawki nie są prawdziwymi jagodami, tak jak jagody, a nawet winogrona. Technicznie rzecz biorąc, jagoda ma swoje nasiona w środku. A technicznie rzecz biorąc, każda pestka truskawki jest uważana przez botaników za osobny owoc.
- Truskawki w temperaturze pokojowej są słodsze od zimnych truskawek.
- W przeciwieństwie do niektórych innych owoców, po zerwaniu nie dojrzewają.
- Starożytni Rzymianie wykorzystywali truskawki do leczenia wszystkiego, od depresji po gorączkę i ból gardła.
- Uważa się, że truskawki przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka chorób serca i niektórych nowotworów. Są niskokaloryczne i bogate w witaminy C, B6, K, błonnik, kwas foliowy, potas i aminokwasy.
4.
Truskawki są piękne i przepyszne, ale nie ma nic lepszego jak
przygotowanie z nich cudownych posiłków wraz z dzieckiem :)
Gotujmy
i pieczmy z dzieckiem.
W
ARTO !
A
dlaczego warto?
1.
Dziecko zdobywa umiejętności życiowe.
2.
Budujemy u dziecka zdrowe nawyki żywieniowe.
3.
Dziecko zdobywa umiejętności matematyczne.
4.
Dziecko ćwiczy się manualnie.
5.
Kształtujemy u dziecka poczucie własnej wartości.
6.
Zbliżamy się do siebie wzajemnie.
Propozycje
na truskawkowe gotowanie:)
Zdrowe
lody
Wykonanie:
Wszystkie
składniki włóż do blendera i miksuj do uzyskania gładkiej
konsystencji. Włóż na kilka godzin do zamrażarki i lody gotowe!
CZERWONY
LÓD (4 SZT)
300g
truskawek (bez szypułek)
300
g ananasa (bez skóry)
POMARAŃCZOWY
LÓD (4 SZT)
300g
mango (bez skóry i pestek)
300g
nektarynek (bez skóry i pestek)
ZIELONY
LÓD (4 SZT)
160g
kiwi (bez skóry)
160g
ananasa (bez skóry)
160g
banana (bez skóry)
Smoothie
a'la Czerwony Kapturek
Składniki:
-
szklanka truskawek,
-
1/2 buraka,
-
1 banan,
-
1 łyżka siemienia lnianego,
-
szklanka wody
Wykonanie:
Wszystkie
składniki zblendować.
Gumisiowe
smoothie
Składniki:
-
szklanka malin,
-
szklanka jagód,
-
sok z połówki cytryny,
-
2 łyżki nasion chia,
-
2 łyżeczki miodu,
-
szklanka wody niegazowanej
Wykonanie:
Wszystkie
składniki zblendować.
Przepisy:
Małgorzata Trzcińska
No
i najlepsze :)
Tiramisu
dla dzieci i nie tylko!
Składniki:
500
g mascarpone (2 opakowania)
200
ml śmietanki 30% lub 36%
pół
szklanki cukru trzcinowego plus 2 łyżeczki do kawy zbożowej
1
łyżeczka cukru waniliowego ekologicznego
1,5
paczki biszkoptów podłużnych dobrej jakości
2
łyżeczki kawy zbożowej
pół
szklanki mleka
kakao
lub czekolada do posypania
ilość
cukru można zmniejszyć według własnych
preferencji
(w tej wersji wychodzi słodki deser)
Sposób
przygotowania:
1.
W miseczce (takiej aby dobrze namaczało się w
niej
biszkopty) wsypujemy kawę Inkę i zalewamy
połową
szklanki wrzątku i połową szklanki mleka,
dodajemy
2 łyżeczki cukru i odstawiamy do
wystudzenia.
2.
Śmietankę ubijamy np. w mikserze. Serek
mascarpone
mieszamy z cukrem i cukrem
waniliowym,
dodajemy ubitą śmietankę i delikatnie
mieszamy
łyżką.
3.
W formie (można użyć naczynia żaroodpornego lub plastikowego
pojemnika, ale warto wcześniej sprawdzić czy biszkopty będą się
mieścić) umieszczamy biszkopty nasączone kawą zbożową,
następnie smarujemy kremem, posypujemy kakao lub
startą
mleczną/deserową czekoladą i dokładamy kolejną warstwę
biszkoptów, krem.
Całość
posypujemy kakao lub tartą czekoladą.
4.
Wstawiamy do lodówki na 2 godziny.
Smacznego:)
https://www.youtube.com/watch?v=2W7Vyrn-3zc
6.
Karty pracy:
Karta
pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania,
liczenia, s. 78.
Wskazywanie
Adzie i Olkowi drogi na plac zabaw. Zaznaczanie jej.
Karty
pracy, cz. 4, s. 64−65.
Odczytanie
zdania: Jest lato. Oglądanie zdjęć, słuchanie tekstu na ich
temat, odczytanego przez N. Rysowanie na każdej kolejnej gałązce o
jedną jagodę mniej. Kolorowanie rysunków.
Karta
pracy, cz. 4, s. 67.
Otaczanie
w pierwszej pętli obrazków kwiatów polnych, a w drugiej –
obrazków zwierząt leśnych. Kończenie rysowania linii między
kwiatami według wzoru z poprzedniej karty.
Kolorowanie
kwiatów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz